Een goed marketing adviesbureau vinden is niet eenvoudig. Hoe selecteer je een club die bij jou past, betaalbaar is en resultaten oplevert? Een kort overzicht van zaken waar je op moet letten.
Er zijn vele factoren die bepalen of er een match is tussen jouw organisatie en een aanbieder van marketing diensten. Ben je profit of non-profit? Is de focus business-to-consumer, business-to-business, of misschien wel beiden? Hebben we het over een online bedrijf, als een webwinkel, of is er sprake van fysieke winkels? Verkoopt jouw organisatie een dienst, een ervaring, zoals bijvoorbeeld een pretpark, of juist een fysiek product? In al deze gevallen is het de vraag of het marketing bureau expertise heeft opgebouwd in de specifieke kenmerken van de organisatie of de branche. Dat is niet altijd essentieel, maar soms wel.
Nog belangrijker is de vraag wat nu precies het marketing probleem is. Dat bepaalt namelijk in hoge mate de noodzakelijke expertise die moet worden ingevlogen. En hier zit meteen een lastigheid. Het valt mij op dat veel organisaties te snel doorstappen naar de ‘oplossing’, zonder dat ze duidelijk zicht hebben op hun marketing uitdagingen. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat ‘we een app nodig hebben’, waarna snel een specialistische partij ingehuurd wordt die enthousiast aan het bouwen slaat. Terwijl tal van relevante vragen vooraf niet gesteld worden: Waarom denken wij dat onze doelgroep een app nodig heeft? Op basis van welke data komen wij tot die conclusie? Welke alternatieven zijn er (zoals een goede responsive site)? Heeft dit marketing initiatief prioriteit, afgezet tegen onze andere uitdagingen? Et cetera. Een capabel bureau stelt dit soort kritische vragen, bedoeld om jou als opdrachtgever te helpen met het nemen van de juiste beslissingen.
Een goed bureau is dus positief kritisch, maar wat nog meer? Zoals ik hierboven al aangaf is de geschiktheid van een marketing partner afhankelijk van het profiel en de vraag van de opdrachtgever. Toch valt er wel iets algemeens te zeggen over de noodzakelijke expertises die elk bureau in min of meerdere mate zou moeten bezitten. Het zijn expertises die verband houden met de volgende cruciale gebieden: communicatie, data en klantervaring.
Je zou kunnen stellen dat communicatie of promotie altijd de belangrijkste P uit de marketing mix is geweest. Dat was midden in de vorige eeuw al zo en is nog steeds het geval. Elk marketing bureau zal dus moeten begrijpen hoe communicatie werkt in relatie tot het merk. Sinds de tijd van Mad Men is er natuurlijk wel het nodige veranderd in termen van het aantal (sociale) media die ingezet kunnen worden en de wijze waarop communicatie nu plaatsvindt.
Zenden heeft plaats gemaakt voor interactie. Althans, dat is de theorie… Het aantal eenzijdige boodschappen, bijvoorbeeld via email of online bannering, is namelijk nog nooit zo groot geweest en de mate van interactie is bedroevend. Dit is precies het gebied waar een extern bureau de noodzakelijke expertise kan leveren. Hoewel er communicatie bureaus zijn die zich in dit gebied specialiseren, ben ik van mening dat elke marketing partner een basaal begrip moet hebben van moderne communicatie methoden.
Sinds de opkomst van de digitale werkelijkheid zo’n twintig jaar geleden zijn marketeers overspoeld met online data. De mate van data beschikbaarheid verschilt per organisatie, branche en online oriëntatie, maar elke marketeer zal zich – minimaal op een basic niveau – comfortabel moeten voelen met marketing- en klantdata in de volle breedte van verschijningsvormen. Dit betekent niet dat iedere marketeer of marketing adviseur noodzakelijkerwijs diepgaande data analyse skills in huis moet hebben. Er zijn immers specialisten genoeg die ons kunnen helpen met data beheer en complexe analyses. Veel belangrijker is het dat marketeers beschikken over kennis van de verschillende datasoorten die er zijn, welke inzichten hieruit te destilleren zijn en welke waarde dit kan opleveren. Externe marketing adviseurs en bureaus zullen, onafhankelijk van hun exacte expertise, altijd op hoofdlijnen op de hoogte moeten zijn van de kracht van marketing data.
We komen nu bij een gebied waar de marketeer zich in het verleden verre van hield: de ervaring van de klant. Tien jaar geleden was dit terrein nog voorbehouden aan de ‘klantenservice’; een organisatieonderdeel waar de gemiddelde marketeer (zeer ten onrechte!) zijn neus voor ophaalde. In de huidige experience economy wordt in meer en meer bedrijven ingezien dat de totale klantervaring uiteindelijk bepaalt of een organisatie succesvol kan zijn. Dit betekent dat het werkgebied van de marketeer drastisch is uitgebreid. Ook hier geldt weer: marketing adviseurs moeten minimaal enig begrip hebben van zaken als klanttevredenheidsmeting en customer journey mapping. En met name: de wijze waarop deze tools kunnen bijdragen aan een betere klantervaring.
Ook een marketing uitdaging? Base Management ondersteunt met marketing advies en/of interim marketing management. Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier.