Blogs

  • Het juiste marketing bureau vinden. Hoe doe je dat?

    23 september 2018

    Een goed marketing bureau vinden is niet eenvoudig. Hoe selecteer je een club die bij jou past, betaalbaar is en resultaten oplevert? Een kort overzicht van zaken waar je op moet letten. Het juiste marketing bureau bestaat niet Er zijn vele factoren die bepalen of er een match is tussen jouw organisatie en een aanbieder…

    Lees meer
  • CRM: achterhaald principe of sterker dan ooit?

    1 augustus 2018

    Customer Relationship Management (CRM) is al een tijdje bij ons: als specialisme, marketing strategie en soms als benaming voor specifieke software oplossingen. De term wordt hierdoor op veel verschillende manier gebruikt en misbruikt. Onafhankelijk van de specifieke invulling van het begrip CRM wordt regelmatig geroepen dat het hier gaat om een achterhaalde prakrijk. ‘CRM is…

    Lees meer
  • Vijf gemiste kansen om klantwaarde te verhogen

    8 juli 2018

    In mijn contacten met bedrijven en instellingen valt me altijd weer op hoe weinig ‘relevante’ communicatie ik als consument ontvang. Hoewel ik ongetwijfeld een spoor van (online) voorkeuren, koopgedrag en andere profielinformatie achter laat, lijkt het wel of bedrijven niet verder komen dan generieke verkoopmailings en andere standaard communicatie. In een tijd van overvloedige beschikbaarheid…

    Lees meer
  • Help, mijn startup faalt! In 3 essentiële stappen naar succes

    19 juni 2018

    Startups zijn de motor van onze digitale transformatie economie. Maar dan wel een motor die vaak hapert. Het merendeel van alle startups gaat namelijk vroegtijdig ter ziele, waardoor de venture capitalist het geïnvesteerde kapitaal nooit meer terugziet. Waar ligt dat nou aan? En: zijn er methoden waarmee de startup zijn overlevingskansen sterk kan verhogen? Een zoektocht…

    Lees meer
  • Experience economy: maakt marketing het waar in 2018?

    2 januari 2018

    Inmiddels twee decennia geleden introduceerden Joseph Pine en James Gilmore het begrip experience economy. In de visie van deze auteurs zouden bedrijven opschuiven van het aanbieden van producten of services naar het creëren van memorable experiences. Daarbij lag natuurlijk een schone taak voor de marketeer, degene die deze experiences moest orkestreren. Wat is er van…

    Lees meer
  • De marketing-generalist: uitstervend ras of redder in nood?

    22 september 2017

    De digitale wervelwind van de afgelopen decennia heeft het marketing-vak drastisch veranderd. De superspecialist lijkt de meer generalistische marketeer te verdringen. Is dit een logische en terechte ontwikkeling? Of wordt het tijd om de marketing-generalist in ere te herstellen? ‘Digital Marketing: The Generalist is Dead, Long Live the Specialist!’, zo schreef onlinemarketing-consultant Michael Gaudet al…

    Lees meer
  • Merkloyaliteit creëren. Hoe doe je dat? [3 tips]

    18 september 2017

    ‘Loyalty-Based Management is hard work.’ Er is veel veranderd sinds loyalty goeroe Frederick Reichheld deze woorden sprak in zijn boek The Loyalty Effect (1996). Heeft Reichheld nog steeds gelijk? En is merkloyaliteit anno 2018 überhaupt nog iets dat ‘gemanaged’ kan worden? De laatste jaren is merkloyaliteit in toenemende mate onder druk komen te staan. Natuurlijk,…

    Lees meer
  • Parkeren in beweging: met marketing naar een klantgerichte parkeerervaring

    17 september 2017

    Parkeren en marketing. In hoeverre gaan deze twee samen? Parkeerorganisaties hebben decennialang kunnen opereren in een tamelijk stabiele en voorspelbare markt, waarin marketing overbodig was. Met de digitalisering van het betaalverkeer en nieuwe aanbieders op de parkeermarkt, is deze situatie grondig veranderd.  De mobiliteit sector is volop in beweging. Elektrische motoren, zelfsturende auto’s en de (online)…

    Lees meer
  • Dit kun je als MKB’er leren van de marketing van startups [5 tips]

    27 februari 2017

    MKB marketing staat niet altijd op een hoog niveau, waardoor bedrijven (groei)kansen laten liggen. De sportschool en het plaatselijke fietsverhuurbedrijf doen doorgaans weinig aan ‘productinnovatie’ en beperken hun marktbewerking vaak tot een sporadisch huis-aan-huisfoldertje of advertentie. Startups hebben het op marketing vlak beter voor elkaar, vaak tegen relatief lage kosten. Wat kunnen MKB’ers leren van de…

    Lees meer
  • Hoe organiseer je de marketingorganisatie in tijden van disruption?

    27 januari 2017

    Je zou maar marketing directeur zijn anno nu. En een antwoord moeten vinden op een tsunami aan veranderingen: veranderend koopgedrag van een steeds kritischer consument, concurrentie door vergaande globalisering, de verwoestende kracht van digitalisering en disruptive business modellen die de bestaande marktverhoudingen overhoop gooien. Hoe bouw je de ideale marketingorganisatie om hiermee om te gaan?…

    Lees meer
  • De indrukwekkende transformatie van theatermarketing: 5 factoren

    7 december 2016

    ‘Cultuur’ en ‘marketing’ is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Waar cultuur staat voor de ‘inhoud’, wordt marketing in de cultuurwereld vaak geassocieerd met ‘commercie’ of zelfs ‘platvloersheid’. Deze spanning laat zich ook voelen in de theaterwereld. Toch lijkt er de afgelopen jaren iets te veranderen in veel theaters en krijgt professionele theatermarketing voet aan de…

    Lees meer
  • Startups zijn verliefd op millennial-werknemers: terecht of te beperkt?

    4 december 2016

    Ze zijn jong, flexibel, digital native, energiek en relatief goedkoop. Reden genoeg voor startups om ‘verliefd’ te zijn op Millennial werknemers. Toch lijkt een eenzijdige gerichtheid op Millennials ook nadelen te hebben, waardoor startups kansen missen. Tijd voor een heroriëntatie. Een aantal jaren geleden werkte ik bij een internationaal telecomconcern, samen met enkele honderden hoog…

    Lees meer
  • Klantervaring volgens Brian Solis: zo gaat je klant écht glimlachen

    11 november 2016

    Het managen van de klantervaring is moeilijk, zeker bij handovers van verschillende eigenaren in de klantreis (zoals van webshop naar pakketbezorgdienst). En toch is het grip krijgen op de klantreis cruciaal om succes te hebben in onze online wereld, waarin de kritische en mondige consument de norm bepaalt. Een voorbeeld. Enkele maanden geleden bestelde ik…

    Lees meer
  • Van student naar klant. Universitaire marketing in ontwikkeling

    15 juli 2016

    ‘Students are not customers; neither are their parents. We do not have customers. We must keep repeating this.’ Aldus John Hollwitz, de toenmalige academic vice president van Fordham University in zijn artikel  over ‘verfoeilijke’ marketing praktijken in Katholiek universitair ondewijs. Hollwitz trekt in zijn artikel Branding is the Problem, Not the Solution uit 2004 ten…

    Lees meer
  • Customer Experience bij HelloFresh, deel 2

    24 april 2016

    Sommige marketing wetten veranderen nooit. Het samenspel tussen aanbod, timing en doelgroep bepaalt nog altijd succes in de markt. Hoe scoort snelle groeier HelloFresh op deze drie assen? Customer experience in de praktijk. In een eerdere blog over HelloFresh, aanbieder van maaltijd boxen, ging ik in op manieren waarop dit snel groeiende bedrijf retentie van…

    Lees meer
  • 3 lessen die HelloFresh kan leren van telco’s

    24 februari 2016

    Snel groeiende ondernemingen hebben mij altijd gefascineerd. De adrenaline die door de aderen van dit soort bedrijven loopt is vaak ongekend. HelloFresh, bezorger van maaltijdboxen, is zo’n snelle groeier. De afgelopen jaren heeft HelloFresh een enorme groei doorgemaakt van zijn subscriber base, met bijbehorende indrukwekkende compound annual growth rates. Wat is het geheim achter deze…

    Lees meer
  • Vijf pijlers voor optimale klantbeleving. Terug naar de basis!

    8 januari 2016

    Enkele weken geleden verbleef ik in een hotel in een Duitse stad. Gezien het predicaat ‘5 sterren’ verwachtte ik niet alleen een premium prijs maar ook een premium service en dito klantbeleving. De realiteit was anders. Niet dat het een compleet beroerde ervaring was, maar wel een opeenstapeling van knulligheden en gemiste kansen. Vóór mijn…

    Lees meer
  • Content marketing, tuurlijk. Maar wat levert het op?

    20 december 2015

    In razend tempo is inbound marketing de dominante vorm van marketing geworden de afgelopen jaren. Waar de traditionele marketeer nog kon volstaan met ‘zenden’ door middel van min of meer vaststaande media, weet de inbound marketeer dat (potentiële) klanten zelf op zoek gaan naar relevante content. Zijn taak is dus duidelijk: het aanbieden van geweldige…

    Lees meer
  • Klanttevredenheidmeting is passé. Luister, analyseer en neem actie

    11 december 2015

    Het is een bijna een standaard procedé tegenwoordig. Je bezoekt de autodealer voor een reparatie, bestelt iets in een webshop of bezoekt een theater. Kort daarna ontvang je een uitnodiging om mee te doen aan een anoniem onderzoek om de klanttevredenheid te meten, waarmee je de betreffende organisatie meehelpt om hun ‘dienstverlening verder te optimaliseren’. Op…

    Lees meer
  • Marketingadvies nodig? Let op deze 5 expertises

    26 november 2015

    Marketingadvies of interim marketing ondersteuning inkopen is geen eenvoudige opgave. Er is genoeg aanbod aan marketingadvies bureaus en freelancers, maar waar let je op bij het kiezen van een geschikte partij? Om te beginnen is het antwoord op deze vraag natuurlijk afhankelijk van het type marketingadvies klus dat gedaan moet worden: generalistisch of specialistisch, langdurig…

    Lees meer