Blogs

  • Het juiste marketing bureau vinden. Hoe doe je dat?

    23 september 2018

    Een goed marketing bureau vinden is niet eenvoudig. Hoe selecteer je een club die bij jou past, betaalbaar is en resultaten oplevert? Een kort overzicht van zaken waar je op moet letten. Het juiste marketing bureau bestaat niet Er zijn vele factoren die bepalen of er een match is tussen jouw organisatie en een aanbieder…

    Lees meer
  • CRM: achterhaald principe of sterker dan ooit?

    1 augustus 2018

    Customer Relationship Management (CRM) is al een tijdje bij ons: als specialisme, marketing strategie en soms als benaming voor specifieke software oplossingen. De term wordt hierdoor op veel verschillende manier gebruikt en misbruikt. Onafhankelijk van de specifieke invulling van het begrip CRM wordt regelmatig geroepen dat het hier gaat om een achterhaalde prakrijk. ‘CRM is…

    Lees meer
  • Vijf gemiste kansen om klantwaarde te verhogen

    8 juli 2018

    In mijn contacten met bedrijven en instellingen valt me altijd weer op hoe weinig ‘relevante’ communicatie ik als consument ontvang. Hoewel ik ongetwijfeld een spoor van (online) voorkeuren, koopgedrag en andere profielinformatie achter laat, lijkt het wel of bedrijven niet verder komen dan generieke verkoopmailings en andere standaard communicatie. In een tijd van overvloedige beschikbaarheid…

    Lees meer
  • Help, mijn startup faalt! In 3 essentiële stappen naar succes

    19 juni 2018

    Startups zijn de motor van onze digitale transformatie economie. Maar dan wel een motor die vaak hapert. Het merendeel van alle startups gaat namelijk vroegtijdig ter ziele, waardoor de venture capitalist het geïnvesteerde kapitaal nooit meer terugziet. Waar ligt dat nou aan? En: zijn er methoden waarmee de startup zijn overlevingskansen sterk kan verhogen? Een zoektocht…

    Lees meer
  • Experience economy: maakt marketing het waar in 2018?

    2 januari 2018

    Inmiddels twee decennia geleden introduceerden Joseph Pine en James Gilmore het begrip experience economy. In de visie van deze auteurs zouden bedrijven opschuiven van het aanbieden van producten of services naar het creëren van memorable experiences. Daarbij lag natuurlijk een schone taak voor de marketeer, degene die deze experiences moest orkestreren. Wat is er van…

    Lees meer
  • De marketing-generalist: uitstervend ras of redder in nood?

    22 september 2017

    De digitale wervelwind van de afgelopen decennia heeft het marketing-vak drastisch veranderd. De superspecialist lijkt de meer generalistische marketeer te verdringen. Is dit een logische en terechte ontwikkeling? Of wordt het tijd om de marketing-generalist in ere te herstellen? ‘Digital Marketing: The Generalist is Dead, Long Live the Specialist!’, zo schreef onlinemarketing-consultant Michael Gaudet al…

    Lees meer
  • Merkloyaliteit creëren. Hoe doe je dat? [3 tips]

    18 september 2017

    ‘Loyalty-Based Management is hard work.’ Er is veel veranderd sinds loyalty goeroe Frederick Reichheld deze woorden sprak in zijn boek The Loyalty Effect (1996). Heeft Reichheld nog steeds gelijk? En is merkloyaliteit anno 2018 überhaupt nog iets dat ‘gemanaged’ kan worden? De laatste jaren is merkloyaliteit in toenemende mate onder druk komen te staan. Natuurlijk,…

    Lees meer
  • Parkeren in beweging: met marketing naar een klantgerichte parkeerervaring

    17 september 2017

    Parkeren en marketing. In hoeverre gaan deze twee samen? Parkeerorganisaties hebben decennialang kunnen opereren in een tamelijk stabiele en voorspelbare markt, waarin marketing overbodig was. Met de digitalisering van het betaalverkeer en nieuwe aanbieders op de parkeermarkt, is deze situatie grondig veranderd.  De mobiliteit sector is volop in beweging. Elektrische motoren, zelfsturende auto’s en de (online)…

    Lees meer
  • Dit kun je als MKB’er leren van de marketing van startups [5 tips]

    27 februari 2017

    MKB marketing staat niet altijd op een hoog niveau, waardoor bedrijven (groei)kansen laten liggen. De sportschool en het plaatselijke fietsverhuurbedrijf doen doorgaans weinig aan ‘productinnovatie’ en beperken hun marktbewerking vaak tot een sporadisch huis-aan-huisfoldertje of advertentie. Startups hebben het op marketing vlak beter voor elkaar, vaak tegen relatief lage kosten. Wat kunnen MKB’ers leren van de…

    Lees meer
  • Hoe organiseer je de marketingorganisatie in tijden van disruption?

    27 januari 2017

    Je zou maar marketing directeur zijn anno nu. En een antwoord moeten vinden op een tsunami aan veranderingen: veranderend koopgedrag van een steeds kritischer consument, concurrentie door vergaande globalisering, de verwoestende kracht van digitalisering en disruptive business modellen die de bestaande marktverhoudingen overhoop gooien. Hoe bouw je de ideale marketingorganisatie om hiermee om te gaan?…

    Lees meer