Blogs

  • Het juiste marketing adviesbureau vinden. Hoe doe je dat?

    23 september 2023

    Een goed marketing adviesbureau vinden is niet eenvoudig. Hoe selecteer je een club die bij jou past, betaalbaar is en resultaten oplevert? Een kort overzicht van zaken waar je op moet letten. Het juiste marketing adviesbureau bestaat niet Er zijn vele factoren die bepalen of er een match is tussen jouw organisatie en een aanbieder…

    Lees meer
  • Abonnementen als verdienmodel: 5 tips

    6 maart 2023

    Wat is de overeenkomst tussen Netflix, HelloFresh en HubSpot? Dat ze enorm succesvol zijn. Zeker. Maar er speelt nog iets fundamentelers. Al deze bedrijven zijn namelijk gebaseerd op het abonnementen verdienmodel. In plaats van eenmalige inkomsten, ontvangen zij ‘terugkerende’ opbrengsten. Liggen er ook voor jouw organisatie kansen om te starten met een abonnementsmodel? En hoe…

    Lees meer
  • Tijd voor een innovatief businessmodel? Deze 6 routes kun je inslaan

    31 december 2020

    Als gevolg van de Corona pandemie hebben veel bedrijven hun businessmodel noodgedwongen aangepast. Restaurants starten met take-away maaltijden. Hotels verhuren hun kamers als werkruimte aan ZZP-ers. Kunnen deze bedrijven straks weer terug naar hun oude verdienmodel? Of is het juist nu tijd om nieuwe wegen in te slaan? Terwijl ik dit schrijf bevindt Nederland zich…

    Lees meer
  • Wat is het recept voor een succesvol abonnement?

    25 oktober 2020

    Tien jaar geleden begon een aantal jongens uit Berlijn een startup in maaltijdboxen. Ze pakten de boxen zelf in brachten deze naar plaatselijke klanten. In korte tijd is hun bedrijf, HelloFresh, uitgegroeid tot een succesvolle, beursgenoteerde multinational die honderden miljoenen maaltijden bezorgt op abonnement basis. Wat is geheim achter dit succes?  Om de succesformule van…

    Lees meer
  • Cultuurmarketing moet innoveren: van ‘kaartjes verkopen’ naar ‘memberships’

    6 september 2020

    Ticketverkoop is voor theaters, filmhuizen en musea een essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering. Het is wachten op het einde van de Covid-19 crisis, waarna de promotiemachines weer op volle kracht kunnen draaien. Kaartjes verkopen! Of is dit een uitgelezen moment voor cultuurmarketing om een ander verdienmodel te onderzoeken? Een model waarin gestreefd wordt naar langdurige…

    Lees meer
  • Innoveren als een startup? 5 lessen voor corporate bedrijven

    2 juli 2020

    Corporate organisaties zijn tamelijk goed in ‘kleine’ innovaties, voortbordurend op hun bestaande producten, technologieën of markten. Wasmiddel X, nu met revolutionaire vlekoplosser! Minder sterk zijn grote bedrijven in het inslaan van compleet nieuwe wegen, leidend tot baanbrekende proposities en nieuwe klantgroepen. Waarom is dat? En zijn er manieren waarop corporates hun innovatiekracht kunnen versterken? Het…

    Lees meer
  • Vijf gemiste kansen om klantwaarde te verhogen

    14 maart 2020

    Elke organisatie streeft in principe naar zoveel mogelijk ‘goede’ en loyale klanten. Niet alleen het aantal klanten bepaalt namelijk de winstgevendheid, maar ook de gemiddelde waarde van die klanten. Hoe bereik je een optimale klantwaarde? De meeste bedrijven en instellingen laten legio kansen liggen om de waarde van en voor de klant te verhogen. Een top…

    Lees meer
  • Klantervaring volgens Brian Solis: zo gaat je klant écht glimlachen

    20 december 2019

    Het managen van de klantervaring is moeilijk, zeker bij handovers van verschillende eigenaren in de klantreis (zoals van webshop naar pakketbezorgdienst). En toch is het grip krijgen op de klantreis cruciaal om succes te hebben in onze online wereld, waarin de kritische en mondige consument de norm bepaalt. Een voorbeeld. Enkele maanden geleden bestelde ik…

    Lees meer
  • Dit kun je als MKB’er leren van de marketing van startups [5 tips]

    16 november 2019

    MKB marketing staat niet altijd op een hoog niveau, waardoor bedrijven (groei)kansen laten liggen. De sportschool en het plaatselijke fietsverhuurbedrijf doen doorgaans weinig aan ‘productinnovatie’ en beperken hun marktbewerking vaak tot een sporadisch huis-aan-huisfoldertje of advertentie. Startups hebben het op marketing vlak beter voor elkaar, vaak tegen relatief lage kosten. Wat kunnen MKB’ers leren van de…

    Lees meer
  • Experience design in de praktijk: kijk af bij Heineken

    11 november 2019

    Onze wereld digitaliseert en meer en meer leven wij in ‘online ruimtes’ zoals sociale media, websites, apps en Netflix. Ondanks, of misschien wel juist door de steeds verdergaande digitalisering van onze werkelijkheid bestaat ook behoefte aan fysieke ruimtes waarin wij elkaar kunnen ontmoeten, geïnspireerd raken, leren en ervaren. ‘Experience centers’ kunnen in deze behoefte voorzien….

    Lees meer
  • Hoe trek je volle zalen? 5 succesfactoren

    12 september 2019

    Er wordt wat af georganiseerd in Nederland: van seminar tot congres, van intieme theatervoorstelling tot grootschalig popconcert. Lang niet altijd trekt een event de gewenste hoeveelheid bezoekers. Een onvermijdelijk risico van het vak? Of valt succes af te dwingen door de juiste aanpak? Iedereen die werkt in een event-organisatie, theater of een ander podium heeft…

    Lees meer
  • Online marketeers: kom uit je cocon en prepare, run & optimize

    29 januari 2019

    Online marketing bestaat uit een enorm aantal disciplines. Wil je houvast en je strategie coherent aanpakken? Doorloop dan deze essentiële fases: Prepare, Run en Optimize. Over bijna elk micro-onderwerp binnen het (online)marketingdomein is wel ergens gedetailleerde informatie te vinden. Boeken die het spectrum in de breedte behandelen komen minder vaak voor. ‘Digital Marketing Like a…

    Lees meer
  • Merkloyaliteit creëren. Hoe doe je dat? [3 tips]

    2 januari 2019

    ‘Loyalty-Based Management is hard work.’ Er is veel veranderd sinds loyalty goeroe Frederick Reichheld deze woorden sprak in zijn boek The Loyalty Effect (1996). Heeft Reichheld nog steeds gelijk? En is merkloyaliteit anno 2019 überhaupt nog iets dat ‘gemanaged’ kan worden? De laatste jaren is merkloyaliteit in toenemende mate onder druk komen te staan. Natuurlijk,…

    Lees meer
  • CRM: achterhaald principe of sterker dan ooit?

    1 augustus 2018

    Customer Relationship Management (CRM) is al een tijdje bij ons: als specialisme, marketing strategie en soms als benaming voor specifieke software oplossingen. De term wordt hierdoor op veel verschillende manier gebruikt en misbruikt. Onafhankelijk van de specifieke invulling van het begrip CRM wordt regelmatig geroepen dat het hier gaat om een achterhaalde prakrijk. ‘CRM is…

    Lees meer
  • Help, mijn startup faalt! In 3 essentiële stappen naar succes

    19 juni 2018

    Startups zijn de motor van onze digitale transformatie economie. Maar dan wel een motor die vaak hapert. Het merendeel van alle startups gaat namelijk vroegtijdig ter ziele, waardoor de venture capitalist het geïnvesteerde kapitaal nooit meer terugziet. Waar ligt dat nou aan? En: zijn er methoden waarmee de startup zijn overlevingskansen sterk kan verhogen? Een zoektocht…

    Lees meer
  • Cultuurorganisaties moeten meer samenwerken. Maar hoe?

    10 maart 2018

    Cultuurorganisaties kunnen veel winnen wanneer zij constructief en intensief samenwerken met elkaar. Daar zijn zowel overheid als (de meeste) instellingen het wel over eens. Het vinden van een succesvolle samenwerkingsformule is echter niet eenvoudig. Hoe pak je het aan en waar moet je op letten? Het Nederlandse cultuurlandschap is versnipperd en in zekere zin is…

    Lees meer
  • Experience economy: maakt marketing het waar in 2018?

    2 januari 2018

    Inmiddels twee decennia geleden introduceerden Joseph Pine en James Gilmore het begrip experience economy. In de visie van deze auteurs zouden bedrijven opschuiven van het aanbieden van producten of services naar het creëren van memorable experiences. Daarbij lag natuurlijk een schone taak voor de marketeer, degene die deze experiences moest orkestreren. Wat is er van…

    Lees meer
  • De marketing-generalist: uitstervend ras of redder in nood?

    22 september 2017

    De digitale wervelwind van de afgelopen decennia heeft het marketing-vak drastisch veranderd. De superspecialist lijkt de meer generalistische marketeer te verdringen. Is dit een logische en terechte ontwikkeling? Of wordt het tijd om de marketing-generalist in ere te herstellen? ‘Digital Marketing: The Generalist is Dead, Long Live the Specialist!’, zo schreef onlinemarketing-consultant Michael Gaudet al…

    Lees meer
  • Parkeren in beweging: met marketing naar een klantgerichte parkeerervaring

    17 september 2017

    Parkeren en marketing. In hoeverre gaan deze twee samen? Parkeerorganisaties hebben decennialang kunnen opereren in een tamelijk stabiele en voorspelbare markt, waarin marketing overbodig was. Met de digitalisering van het betaalverkeer en nieuwe aanbieders op de parkeermarkt, is deze situatie grondig veranderd.  De mobiliteit sector is volop in beweging. Elektrische motoren, zelfsturende auto’s en de (online)…

    Lees meer
  • Met deze 4 stappen sluit jij naadloos aan bij de behoefte van jouw klanten

    14 juni 2017

    Hoe ontwikkel je een klantreis die optimaal aansluit op de behoefte van je doelgroep? In onze dynamische en (steeds meer) digitale wereld is dit geen eenvoudige opgave. Met deze 4 stappen kom je steeds dichterbij de (bijna) perfecte klantreis. Customer journeys. Er is in de marketingwereld nauwelijks een onderwerp waar meer over geschreven en gesproken…

    Lees meer
  • Hoe organiseer je de marketingorganisatie in tijden van disruption?

    27 januari 2017

    Je zou maar marketing directeur zijn anno nu. En een antwoord moeten vinden op een tsunami aan veranderingen: veranderend koopgedrag van een steeds kritischer consument, concurrentie door vergaande globalisering, de verwoestende kracht van digitalisering en disruptive business modellen die de bestaande marktverhoudingen overhoop gooien. Hoe bouw je de ideale marketingorganisatie om hiermee om te gaan?…

    Lees meer
  • De indrukwekkende transformatie van theatermarketing: 5 factoren

    7 december 2016

    ‘Cultuur’ en ‘marketing’ is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Waar cultuur staat voor de ‘inhoud’, wordt marketing in de cultuurwereld vaak geassocieerd met ‘commercie’ of zelfs ‘platvloersheid’. Deze spanning laat zich ook voelen in de theaterwereld. Toch lijkt er de afgelopen jaren iets te veranderen in veel theaters en krijgt professionele theatermarketing voet aan de…

    Lees meer
  • Startups zijn verliefd op millennial-werknemers: terecht of te beperkt?

    4 december 2016

    Ze zijn jong, flexibel, digital native, energiek en relatief goedkoop. Reden genoeg voor startups om ‘verliefd’ te zijn op Millennial werknemers. Toch lijkt een eenzijdige gerichtheid op Millennials ook nadelen te hebben, waardoor startups kansen missen. Tijd voor een heroriëntatie. Een aantal jaren geleden werkte ik bij een internationaal telecomconcern, samen met enkele honderden hoog…

    Lees meer
  • Tijd voor een marketing second opinion?

    13 augustus 2016

    Herkenbaar? Jouw organisatie is druk bezig met allerlei marketing activiteiten en campagnes, maar de resultaten blijven achter. Of erger nog: de resultaten zijn niet eens duidelijk. Hoog tijd voor een marketing second opinion. De afgelopen decennia is marketing meer en meer gespecialiseerd. Voor elk gebied van marketing, van Search Engine Optimisation (SEO) tot email marketing,…

    Lees meer
  • Van student naar klant. Universitaire marketing in ontwikkeling

    15 juli 2016

    ‘Students are not customers; neither are their parents. We do not have customers. We must keep repeating this.’ Aldus John Hollwitz, de toenmalige academic vice president van Fordham University in zijn artikel  over ‘verfoeilijke’ marketing praktijken in Katholiek universitair ondewijs. Hollwitz trekt in zijn artikel Branding is the Problem, Not the Solution uit 2004 ten…

    Lees meer
  • Customer Experience bij HelloFresh, deel 2

    24 april 2016

    Sommige marketing wetten veranderen nooit. Het samenspel tussen aanbod, timing en doelgroep bepaalt nog altijd succes in de markt. Hoe scoort snelle groeier HelloFresh op deze drie assen? Customer experience in de praktijk. In een eerdere blog over HelloFresh, aanbieder van maaltijd boxen, ging ik in op manieren waarop dit snel groeiende bedrijf retentie van…

    Lees meer
  • 3 lessen die HelloFresh kan leren van telco’s

    24 februari 2016

    Snel groeiende ondernemingen hebben mij altijd gefascineerd. De adrenaline die door de aderen van dit soort bedrijven loopt is vaak ongekend. HelloFresh, bezorger van maaltijdboxen, is zo’n snelle groeier. De afgelopen jaren heeft HelloFresh een enorme groei doorgemaakt van zijn subscriber base, met bijbehorende indrukwekkende compound annual growth rates. Wat is het geheim achter deze…

    Lees meer
  • Klanttevredenheidmeting is passé. Luister, analyseer en neem actie

    9 februari 2016

    Het is een bijna een standaard procedé tegenwoordig. Je bezoekt de autodealer voor een reparatie, bestelt iets in een webshop of bezoekt een theater. Kort daarna ontvang je een uitnodiging om mee te doen aan een anoniem onderzoek om de klanttevredenheid te meten, waarmee je de betreffende organisatie meehelpt om hun ‘dienstverlening verder te optimaliseren’. Op…

    Lees meer
  • Vijf pijlers voor optimale klantbeleving. Terug naar de basis!

    8 januari 2016

    Enkele weken geleden verbleef ik in een hotel in een Duitse stad. Gezien het predicaat ‘5 sterren’ verwachtte ik niet alleen een premium prijs maar ook een premium service en dito klantbeleving. De realiteit was anders. Niet dat het een compleet beroerde ervaring was, maar wel een opeenstapeling van knulligheden en gemiste kansen. Vóór mijn…

    Lees meer
  • Content marketing, tuurlijk. Maar wat levert het op?

    20 december 2015

    In razend tempo is inbound marketing de dominante vorm van marketing geworden de afgelopen jaren. Waar de traditionele marketeer nog kon volstaan met ‘zenden’ door middel van min of meer vaststaande media, weet de inbound marketeer dat (potentiële) klanten zelf op zoek gaan naar relevante content. Zijn taak is dus duidelijk: het aanbieden van geweldige…

    Lees meer
  • Marketing advies nodig? Let op deze 5 expertises

    26 november 2015

    Marketing advies of interim marketing ondersteuning inkopen is geen eenvoudige opgave. Er is genoeg aanbod aan marketing adviesbureaus en freelancers, maar waar let je op bij het kiezen van een geschikte partij? Om te beginnen is het antwoord op deze vraag natuurlijk afhankelijk van het type marketing advies klus dat gedaan moet worden: generalistisch of…

    Lees meer