Wat is de overeenkomst tussen Netflix, HelloFresh en HubSpot? Dat ze enorm succesvol zijn. Zeker. Maar er speelt nog iets fundamentelers. Al deze bedrijven zijn namelijk gebaseerd op het abonnementen verdienmodel. In plaats van eenmalige inkomsten, ontvangen zij ‘terugkerende’ opbrengsten. Liggen er ook voor jouw organisatie kansen om te starten met een abonnementsmodel? En hoe…
Lees meerAls gevolg van de Corona pandemie hebben veel bedrijven hun businessmodel noodgedwongen aangepast. Restaurants starten met take-away maaltijden. Hotels verhuren hun kamers als werkruimte aan ZZP-ers. Kunnen deze bedrijven straks weer terug naar hun oude verdienmodel? Of is het juist nu tijd om nieuwe wegen in te slaan? Terwijl ik dit schrijf bevindt Nederland zich…
Lees meerTien jaar geleden begon een aantal jongens uit Berlijn een startup in maaltijdboxen. Ze pakten de boxen zelf in brachten deze naar plaatselijke klanten. In korte tijd is hun bedrijf, HelloFresh, uitgegroeid tot een succesvolle, beursgenoteerde multinational die honderden miljoenen maaltijden bezorgt op abonnement basis. Wat is geheim achter dit succes? Om de succesformule van…
Lees meerTicketverkoop is voor theaters, filmhuizen en musea een essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering. Het is wachten op het einde van de Covid-19 crisis, waarna de promotiemachines weer op volle kracht kunnen draaien. Kaartjes verkopen! Of is dit een uitgelezen moment voor cultuurmarketing om een ander verdienmodel te onderzoeken? Een model waarin gestreefd wordt naar langdurige…
Lees meerCorporate organisaties zijn tamelijk goed in ‘kleine’ innovaties, voortbordurend op hun bestaande producten, technologieën of markten. Wasmiddel X, nu met revolutionaire vlekoplosser! Minder sterk zijn grote bedrijven in het inslaan van compleet nieuwe wegen, leidend tot baanbrekende proposities en nieuwe klantgroepen. Waarom is dat? En zijn er manieren waarop corporates hun innovatiekracht kunnen versterken? Het…
Lees meerElke organisatie streeft in principe naar zoveel mogelijk ‘goede’ en loyale klanten. Niet alleen het aantal klanten bepaalt namelijk de winstgevendheid, maar ook de gemiddelde waarde van die klanten. Hoe bereik je een optimale klantwaarde? De meeste bedrijven en instellingen laten legio kansen liggen om de waarde van en voor de klant te verhogen. Een top…
Lees meerHet managen van de klantervaring is moeilijk, zeker bij handovers van verschillende eigenaren in de klantreis (zoals van webshop naar pakketbezorgdienst). En toch is het grip krijgen op de klantreis cruciaal om succes te hebben in onze online wereld, waarin de kritische en mondige consument de norm bepaalt. Een voorbeeld. Enkele maanden geleden bestelde ik…
Lees meerMKB marketing staat niet altijd op een hoog niveau, waardoor bedrijven (groei)kansen laten liggen. De sportschool en het plaatselijke fietsverhuurbedrijf doen doorgaans weinig aan ‘productinnovatie’ en beperken hun marktbewerking vaak tot een sporadisch huis-aan-huisfoldertje of advertentie. Startups hebben het op marketing vlak beter voor elkaar, vaak tegen relatief lage kosten. Wat kunnen MKB’ers leren van de…
Lees meerOnze wereld digitaliseert en meer en meer leven wij in ‘online ruimtes’ zoals sociale media, websites, apps en Netflix. Ondanks, of misschien wel juist door de steeds verdergaande digitalisering van onze werkelijkheid bestaat ook behoefte aan fysieke ruimtes waarin wij elkaar kunnen ontmoeten, geïnspireerd raken, leren en ervaren. ‘Experience centers’ kunnen in deze behoefte voorzien….
Lees meerEr wordt wat af georganiseerd in Nederland: van seminar tot congres, van intieme theatervoorstelling tot grootschalig popconcert. Lang niet altijd trekt een event de gewenste hoeveelheid bezoekers. Een onvermijdelijk risico van het vak? Of valt succes af te dwingen door de juiste aanpak? Iedereen die werkt in een event-organisatie, theater of een ander podium heeft…
Lees meerOnline marketing bestaat uit een enorm aantal disciplines. Wil je houvast en je strategie coherent aanpakken? Doorloop dan deze essentiële fases: Prepare, Run en Optimize. Over bijna elk micro-onderwerp binnen het (online)marketingdomein is wel ergens gedetailleerde informatie te vinden. Boeken die het spectrum in de breedte behandelen komen minder vaak voor. ‘Digital Marketing Like a…
Lees meer‘Loyalty-Based Management is hard work.’ Er is veel veranderd sinds loyalty goeroe Frederick Reichheld deze woorden sprak in zijn boek The Loyalty Effect (1996). Heeft Reichheld nog steeds gelijk? En is merkloyaliteit anno 2019 überhaupt nog iets dat ‘gemanaged’ kan worden? De laatste jaren is merkloyaliteit in toenemende mate onder druk komen te staan. Natuurlijk,…
Lees meerEen goed marketing adviesbureau vinden is niet eenvoudig. Hoe selecteer je een club die bij jou past, betaalbaar is en resultaten oplevert? Een kort overzicht van zaken waar je op moet letten. Het juiste marketing adviesbureau bestaat niet Er zijn vele factoren die bepalen of er een match is tussen jouw organisatie en een aanbieder…
Lees meerCustomer Relationship Management (CRM) is al een tijdje bij ons: als specialisme, marketing strategie en soms als benaming voor specifieke software oplossingen. De term wordt hierdoor op veel verschillende manier gebruikt en misbruikt. Onafhankelijk van de specifieke invulling van het begrip CRM wordt regelmatig geroepen dat het hier gaat om een achterhaalde prakrijk. ‘CRM is…
Lees meerStartups zijn de motor van onze digitale transformatie economie. Maar dan wel een motor die vaak hapert. Het merendeel van alle startups gaat namelijk vroegtijdig ter ziele, waardoor de venture capitalist het geïnvesteerde kapitaal nooit meer terugziet. Waar ligt dat nou aan? En: zijn er methoden waarmee de startup zijn overlevingskansen sterk kan verhogen? Een zoektocht…
Lees meerCultuurorganisaties kunnen veel winnen wanneer zij constructief en intensief samenwerken met elkaar. Daar zijn zowel overheid als (de meeste) instellingen het wel over eens. Het vinden van een succesvolle samenwerkingsformule is echter niet eenvoudig. Hoe pak je het aan en waar moet je op letten? Het Nederlandse cultuurlandschap is versnipperd en in zekere zin is…
Lees meerInmiddels twee decennia geleden introduceerden Joseph Pine en James Gilmore het begrip experience economy. In de visie van deze auteurs zouden bedrijven opschuiven van het aanbieden van producten of services naar het creëren van memorable experiences. Daarbij lag natuurlijk een schone taak voor de marketeer, degene die deze experiences moest orkestreren. Wat is er van…
Lees meerDe digitale wervelwind van de afgelopen decennia heeft het marketing-vak drastisch veranderd. De superspecialist lijkt de meer generalistische marketeer te verdringen. Is dit een logische en terechte ontwikkeling? Of wordt het tijd om de marketing-generalist in ere te herstellen? ‘Digital Marketing: The Generalist is Dead, Long Live the Specialist!’, zo schreef onlinemarketing-consultant Michael Gaudet al…
Lees meerParkeren en marketing. In hoeverre gaan deze twee samen? Parkeerorganisaties hebben decennialang kunnen opereren in een tamelijk stabiele en voorspelbare markt, waarin marketing overbodig was. Met de digitalisering van het betaalverkeer en nieuwe aanbieders op de parkeermarkt, is deze situatie grondig veranderd. De mobiliteit sector is volop in beweging. Elektrische motoren, zelfsturende auto’s en de (online)…
Lees meerHoe ontwikkel je een klantreis die optimaal aansluit op de behoefte van je doelgroep? In onze dynamische en (steeds meer) digitale wereld is dit geen eenvoudige opgave. Met deze 4 stappen kom je steeds dichterbij de (bijna) perfecte klantreis. Customer journeys. Er is in de marketingwereld nauwelijks een onderwerp waar meer over geschreven en gesproken…
Lees meerJe zou maar marketing directeur zijn anno nu. En een antwoord moeten vinden op een tsunami aan veranderingen: veranderend koopgedrag van een steeds kritischer consument, concurrentie door vergaande globalisering, de verwoestende kracht van digitalisering en disruptive business modellen die de bestaande marktverhoudingen overhoop gooien. Hoe bouw je de ideale marketingorganisatie om hiermee om te gaan?…
Lees meer‘Cultuur’ en ‘marketing’ is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Waar cultuur staat voor de ‘inhoud’, wordt marketing in de cultuurwereld vaak geassocieerd met ‘commercie’ of zelfs ‘platvloersheid’. Deze spanning laat zich ook voelen in de theaterwereld. Toch lijkt er de afgelopen jaren iets te veranderen in veel theaters en krijgt professionele theatermarketing voet aan de…
Lees meerZe zijn jong, flexibel, digital native, energiek en relatief goedkoop. Reden genoeg voor startups om ‘verliefd’ te zijn op Millennial werknemers. Toch lijkt een eenzijdige gerichtheid op Millennials ook nadelen te hebben, waardoor startups kansen missen. Tijd voor een heroriëntatie. Een aantal jaren geleden werkte ik bij een internationaal telecomconcern, samen met enkele honderden hoog…
Lees meerHerkenbaar? Jouw organisatie is druk bezig met allerlei marketing activiteiten en campagnes, maar de resultaten blijven achter. Of erger nog: de resultaten zijn niet eens duidelijk. Hoog tijd voor een marketing second opinion. De afgelopen decennia is marketing meer en meer gespecialiseerd. Voor elk gebied van marketing, van Search Engine Optimisation (SEO) tot email marketing,…
Lees meer‘Students are not customers; neither are their parents. We do not have customers. We must keep repeating this.’ Aldus John Hollwitz, de toenmalige academic vice president van Fordham University in zijn artikel over ‘verfoeilijke’ marketing praktijken in Katholiek universitair ondewijs. Hollwitz trekt in zijn artikel Branding is the Problem, Not the Solution uit 2004 ten…
Lees meerSommige marketing wetten veranderen nooit. Het samenspel tussen aanbod, timing en doelgroep bepaalt nog altijd succes in de markt. Hoe scoort snelle groeier HelloFresh op deze drie assen? Customer experience in de praktijk. In een eerdere blog over HelloFresh, aanbieder van maaltijd boxen, ging ik in op manieren waarop dit snel groeiende bedrijf retentie van…
Lees meerSnel groeiende ondernemingen hebben mij altijd gefascineerd. De adrenaline die door de aderen van dit soort bedrijven loopt is vaak ongekend. HelloFresh, bezorger van maaltijdboxen, is zo’n snelle groeier. De afgelopen jaren heeft HelloFresh een enorme groei doorgemaakt van zijn subscriber base, met bijbehorende indrukwekkende compound annual growth rates. Wat is het geheim achter deze…
Lees meerHet is een bijna een standaard procedé tegenwoordig. Je bezoekt de autodealer voor een reparatie, bestelt iets in een webshop of bezoekt een theater. Kort daarna ontvang je een uitnodiging om mee te doen aan een anoniem onderzoek om de klanttevredenheid te meten, waarmee je de betreffende organisatie meehelpt om hun ‘dienstverlening verder te optimaliseren’. Op…
Lees meerEnkele weken geleden verbleef ik in een hotel in een Duitse stad. Gezien het predicaat ‘5 sterren’ verwachtte ik niet alleen een premium prijs maar ook een premium service en dito klantbeleving. De realiteit was anders. Niet dat het een compleet beroerde ervaring was, maar wel een opeenstapeling van knulligheden en gemiste kansen. Vóór mijn…
Lees meerIn razend tempo is inbound marketing de dominante vorm van marketing geworden de afgelopen jaren. Waar de traditionele marketeer nog kon volstaan met ‘zenden’ door middel van min of meer vaststaande media, weet de inbound marketeer dat (potentiële) klanten zelf op zoek gaan naar relevante content. Zijn taak is dus duidelijk: het aanbieden van geweldige…
Lees meerMarketing advies of interim marketing ondersteuning inkopen is geen eenvoudige opgave. Er is genoeg aanbod aan marketing adviesbureaus en freelancers, maar waar let je op bij het kiezen van een geschikte partij? Om te beginnen is het antwoord op deze vraag natuurlijk afhankelijk van het type marketing advies klus dat gedaan moet worden: generalistisch of…
Lees meer